Parkeerbelasting invorderen buitenlandse bestuurders lastig karwei

Voor veel Nederlandse gemeenten is het best een groot probleem. Buitenlandse automobilisten begaan een verkeersovertreding en worden daarvoor beboet. Het innen van die vordering is echter niet altijd even gemakkelijk.

 

Hoofdbrekens

Parkeerbelasting invorderen van buitenlandse automobilisten bezorgt de Nederlandse gemeenten nogal wat hoofdbrekens. Naam, adres en woonplaats van Duitse en Belgische bestuurders zijn bekend, maar gemeenten lopen tegen beperkingen op. Duitsers en Belgen kunnen van Nederlandse gemeenten, nadat ze eerst een aanmaning hebben ontvangen, een dwangbevel thuis krijgen. Betalen ze dan nog niet, dan houdt het voor gemeenten vaak echter op want er is nog geen bevoegdheid om beslag te leggen op bijvoorbeeld huis of auto. Gemeenten moeten dan een commerciële partij inzetten, die echter slechts in zo’n tien procent van de gevallen slagen in hun missie.

Gemeenten kunnen lang niet altijd de NAW-gegevens van buitenlandse overtreders achterhalen. Europa heeft geen instantie die te vergelijken is met wat hier het RDW is. En zonder naam, adres en woonplaats wordt het lastig boetes te incasseren. Gemeenten lopen zo duizenden en duizenden euro’s mis. Ondertussen nemen gemeenten maatregelen en wordt sneller een wielklem geplaatst als op het kenteken van de buitenlands nog een openstaande (tenminste twee weken) aanslag ligt. Het gaat dan om kentekens waarvan de NAW-gegevens dus niet achterhaald kunnen worden.

 

Wielklem

Voordeel van een wielklem is dat de bestuurder de kosten moet voldoen; de kosten die nog open stonden én de kosten voor het plaatsen van de wielklem. Zit de wielklem er na een dag nog om, dan wordt de wagen in bewaring genomen. De bestuurder moet alle openstaande vorderingen eerst voldoen, net als de kosten voor het in bewaring nemen. Gezien de oplopende kosten zullen bestuurders eerder geneigd staan meteen alle openstaande boetes te voldoen, zeker als de dreiging van nog eens een wielklem op de loer ligt.

 

Meer samenwerking

Gemeenten gaan ook steeds eerder over tot intensieve, gebiedsgerichte controles waarbij volgens het principe ‘lik-op-stuk’ gewerkt wordt. Er wordt beboet en indien de NAW-gegevens niet achterhaald kunnen worden, wordt meteen een klem geplaatst. Ondertussen wordt in Europees verband steeds meer samengewerkt. Daardoor kunnen boetes in Duitsland en België dus al eenvoudiger ingevorderd worden. Op dit moment wordt gepraat met andere landen om eenzelfde samenwerking op te zetten waardoor parkeerbelasting invorderen eenvoudiger wordt als de gegevens ontbreken.

 

Rechtsongelijkheid

Gemeenten vinden het, concluderend, lastig om parkeerbelasting in te vorderen van buitenlandse bestuurders waarvan de gegevens niet bekend zijn. Wanbetalers ontlopen zo veel te vaak geldboetes waardoor ook een vorm van rechtsongelijkheid ontstaat ten opzichte van kentekenhouders uit Nederland. De groeiende inzet van wielklemmen heeft al een preventieve werking. Bestuurders die vaak geconfronteerd worden met wielklemmen, zullen doorgaans de regels minder snel overtreden.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *