Elektrische raceauto’s in Formule 1
Helemaal elektrisch zijn de nieuwe racebolides van de Formule 1 nog niet. Wel het eerste begin met een elektrische aandrijving. Want het moet zuiniger en energiebesparender. En dat betekent dat de scheurende motoren tot het verleden behoren.
Het begin van het raceseizoen 2014 in de formule 1 deed veel stof opwaaien. Want de racebolides moesten zuiniger en meer energie besparen.
De Formule 1-auto’s mogen geen V8-motor meer bevatten maar een 1,6 liter V6- turbomotor met ERS. Bent u er nog? Ook mag er tijdens de race niet meer getankt worden en de tank mag maximaal 100 liter brandstof bevatten. Voorwaar een goede reden om zuinige auto’s te fabriceren. Verder tellen de punten die zijn behaald in de laatste race dubbel. De races van 2014 op een rijtje:
16 maart – Grand Prix van Australië
30 maart – Grand Prix van Maleisië
06 april – Grand Prix van Bahrein
20 april – Grand Prix van China
11 mei – Grand Prix van Spanje
25 mei – Grand Prix van Monaco
08 juni – Grand Prix van Canada
22 juni – Grand Prix van Oostenrijk
06 juli – Grand Prix van Groot-Brittannië
20 juli – Grand Prix van Duitsland (Hockenheim)
27 juli – Grand Prix van Hongarije
24 augustus – Grand Prix van België
07 september – Grand Prix van Italië
21 september – Grand Prix van Singapore
05 oktober – Grand Prix van Japan
12 oktober – Grand Prix van Rusland (Sotsji)
02 november – Grand Prix van USA (Austin)
09 november – Grand Prix van Brazilië
23 november – Grand Prix van Abu Dhabi