Elektrische auto

Duurzame bezorging? Het kan met een elektrische vrachtwagen

Duurzaamheid is van een bijzaak een hoofdzaak geworden de afgelopen jaren. Dat is ook goed te begrijpen, want de nood wordt natuurlijk steeds hoger. Gelukkig volgen de ontwikkelingen hierbinnen elkaar in rap tempo op. Ook op het gebied van transport en bezorging zit men niet stil. Iets wat ook maar goed is, want er wordt steeds meer besteld en dit aantal lijkt alleen maar verder te stijgen. Daarom is het goed dat deze wereld ook volop in beweging is en er gekeken wordt naar duurzame oplossingen. Welke zeer hoopvol zijn op dit moment? Lees snel verder. 

Groen doen 

De elektrische auto kennen we al een tijdje, maar de elektrische vrachtwagen is relatief nieuw. Toch is dit een vervoermiddel wat in opkomst is, dit komt omdat bekende en grote namen in deze wereld zich er nu ook serieus op toeleggen. Wanneer distributie van vrachtverkeer ook via elektrische voertuigen kan, zul je zien dat de impact van verkeer op het milieu héél snel kan dalen. Daarnaast zijn er niet alleen ontwikkelingen op het gebied van de vrachtwagens zelf, maar ook wat betreft het laden. Ook voor vrachtwagens wordt er aan snelladers gewerkt, iets wat het nog aantrekkelijker maakt als vervoerder om over te stappen op de groenen variant. Superlaadpalen in de haven van Antwerpen kunnen nu een elektrische vrachtauto in 30 minuten opladen! 

Dropshipping 

Ook is dropshipping steeds meer in opkomst, iets wat op het gebied van duurzaamheid ook sterk toe te juichen is. Dit zorgt er namelijk voor dat er een beweging geskipt kan worden en er direct van de producent naar de eindafnemer kan worden vervoerd. Daarmee hoeft een product niet twee keer bezorgd te worden, en zal het transport afnemen. Daarnaast levert het ook voordelen qua opslagcapaciteit en kan het bij een efficiënte inrichting grote voordelen hebben voor de klant.  

Verpakking 

Daarnaast gaat het natuurlijk niet alleen over de manier van vervoeren, want eigenlijk zijn ze in de transportsector al jaren zeer vooruitstrevend. Het gaat ook om de manier van verpakken en het gedrag van mensen waar het gaat om bestellen. Voorheen was dit vaak gratis en konden mensen meerdere maten en varianten aanschaffen waarbij er dus altijd een retour plaats moest vinden. Vandaag de dag is dat wel anders, aanbieders zijn steeds meer van de school dat ze retouren eigenlijk niet willen en hier weer geld voor rekenen. Daarnaast worden verpakkingen ook steeds duurzamer, waarbij al het overbodige plastic toch echt niet meer kan. Daarmee wordt bezorgen al snel een stuk verantwoorder.  

Kortom, duurzaam bezorgen kan zeker. In elk onderdeel van de keten zit een aspect wat ervoor zorgt dat het verantwoorder kan dan voorheen. Iets wat grote impact lijkt te gaan maken is die van duurzamer vervoeren. Dit gaat er voor zorgen dat vrachtwagens zonder al te veel impact van A naar B kunnen. Wanneer consumenten hun gedrag dan vervolgens aanpassen -en wanneer ook nog eens ondernemers gaan meedenken- dan kunnen binnen deze sector in korte tijd grote stappen worden gezet. Want verantwoord vervoeren gaat in ieder opzicht van grote positieve impact zijn op het milieu.