130 km/u op de snelweg: Wat staat er in het coalitieakkoord?
Goed nieuws voor automobilisten: de maximumsnelheid op de Nederlandse snelweg gaat weer omhoog naar 130 km/u! In het coalitieakkoord dat de PVV, VVD, NCS en BBB sloten op 16 mei 2024 staat dat deze snelheid weer toegestaan is waar het kan. Maar houdt die afspraak precies in? En wanneer kun je daadwerkelijk weer 130 rijden? In deze blog bespreken we alle details.
Waarom 130 km/u straks weer mag, de voordelen
De verhoging van de maximumsnelheid is een van de speerpunten van het coalitieakkoord. Zij vinden dat de huidige maximumsnelheid van 100 km/u te laag is en dat dit verhogen naar 130 km/u verschillende voordelen met zich meebrengt.
- Kortere reistijden: Natuurlijk worden reistijden korter, wanneer je sneller mag rijden.
- Minder files: Doordat er minder langzaam rijdend verkeer is, nemen de files af.
- Economische voordelen: De kortere reistijden en minder files zorgen voor een betere bereikbaarheid, wat goed is voor de economie.
Wanneer kun je weer 130 rijden?
Het is nog even wachten voordat je daadwerkelijk weer 130 kunt rijden op de snelweg. Het coalitieakkoord is slechts een begin van de nieuwe regering. De verhoging van de maximumsnelheid moet bijvoorbeeld nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer, de Eerste Kamer, je kent het wel. Het gaat dus nog wel enkele maanden duren.
Waar mag je straks 130 rijden?
De maximumsnelheid van 130 km/u gaat gelden ‘daar waar het kan’, als we het akkoord mogen geloven. Maar waar is dit? Wij doen een voorspelling:
Snelwegen in de Randstad: Op deze snelwegen blijft de maximumsnelheid waarschijnlijk 100 km/u. Dit geldt voor de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, en voor de A1, A2, A4, A5, A9 en A12.
Snelwegen met een spitsstrook: Ook op deze snelwegen verwachten we geen toegestane snelheden van 130 km per uur.
Wat zijn de nadelen van 130 km/u?
- Minder verkeersveiligheid
Door harder te rijden, neemt het risico op ongevallen toe. Veilig Verkeer Nederland (VVN) is fel tegen de verhoging van de maximumsnelheid. Zo stellen ze dat hogere snelheden leiden tot een grotere impact bij een ongeval, met meer kans op ernstig letsel. Ook het verschil tussen de minimumsnelheid van 60 km/u en de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/u is te groot, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
- Meer luchtvervuiling
Auto’s stoten bij hogere snelheden meer CO₂ en stikstofoxiden uit. Wel worden minder files verwacht, dit is weer beter voor het milieu.
- Meer geluidsoverlast
Hogere snelheden leiden tot meer geluidsoverlast voor omwonenden van snelwegen.
- Infrastructuur
Er zijn flink wat aanpassingen nodig om de snelwegen veilig begaanbaar te maken voor 130 km/u, denk aan:
- Nieuwe borden: duizenden borden langs de snelweg moeten worden vervangen.
- Inhaalstroken: sommige stroken zullen verlengd moeten worden om veilig invoegen mogelijk te maken.
- Wegmarkeringen: de wegmarkeringen moeten duidelijker worden om naleving van de nieuwe maximumsnelheid te bevorderen.