Autonieuws

De eerste hybride motorfiets ter wereld: de Kawasaki Ninja 7

In een wereld waar het al zeldzaam is elektrische motoren te vinden, heeft Kawasaki de handschoen opgepakt en de Ninja 7 onthuld. Deze Ninja motor is s’ werelds eerste hybride motorfiets. Terwijl grote motormerken de elektrische route nog terughoudend bewandelen, heeft Kawasaki de krachten gebundeld en een hybride motorfiets ontwikkeld die de verwachtingen overtreft.

Uitdaging van de elektrische motorfiets

Elektrificatie heeft de auto-industrie al getransformeerd, maar de motorwereld is een ander verhaal. Motorfietsen moeten licht en wendbaar zijn, maar de zware accu’s van elektrische voertuigen zijn moeilijk te integreren. Bovendien is er een beperkt aantal laadpunten, hierdoor kunnen motorrijders niet gaan en staan waar ze willen, wat het gevoel van vrijheid verminderd.

Een hybride revolutie

Kawasaki zet de volgende stap in de evolutie van motorfietsen met de Ninja 7. Deze hybride motorfiets combineert een 451 cc benzinemotor met een elektrische motor, elk met een eigen koelsysteem. Het resultaat? Een indrukwekkend vermogen van 59 pk en 60 Newtonmeter koppel, met nog eens 10 pk extra tijdens E-boost.

Prestaties Kawasaki Ninja 7

Hoewel het vermogen misschien niet extreem hoog lijkt, biedt de Ninja 7 uitstekende prestaties en efficiëntie. In de sportmodus kan hij een verbluffende 1 op 25 bereiken, terwijl de eco-modus 1 op 27 haalbaar maakt. Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van veel lichte benzinemotorfietsen.

Slimme technologie

Kawasaki heeft slim gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte voor de 13 kg accu. De motor beschikt over handige functies zoals de ‘Automatic Launch Position Finder’ en de ‘walk-modus’, waarmee de Ninja 7 elektrisch op loopsnelheid kan bewegen. Het heeft zelfs een zelfschakelend systeem voor de versnellingsbak en de koppeling.

Een nieuwe manier van rijden

Met drie rijmodi kunnen rijders kiezen hoe ze de Ninja 7 willen ervaren: volledig vermogen, elektrische ondersteuning bij het wegrijden, en volledig elektrisch. De laatste modus biedt een bereik van 10 km en is perfect voor stadsverkeer. En voor de liefhebbers van snelheid biedt E-boost een adembenemende acceleratie, waardoor de Ninja 7 in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten.

Enkele overwegingen

Natuurlijk zijn er enkele nadelen, zoals het extra gewicht van 227 kg en een iets minder wendbare handling door de lengte van de motor. Bovendien betekent het hebben van twee motoren dubbel onderhoud en kosten. Kawasaki houdt de prijs van de Ninja 7 nog even geheim tot begin januari 2024. Mocht je twijfelen tussen een elektrische motorfiets en deze hybride, dan kan je er ook rekening mee houden dat er subsidie mogelijk is voor elektrische motoren.