Autonieuws

Een auto van 25 jaar oud belastingvrij? De regeling uitgelegd.

Vraag je je af of een auto van 25 jaar oud belastingvrij is? Je bent niet de enige! Veel autoliefhebbers en eigenaren van oude auto’s willen weten hoe het zit met de belasting voor hun geliefde voertuigen. Laten we samen de details van de oldtimer regeling 25 jaar bekijken.

Wat houdt de oldtimer regeling van ‘25 jaar’ in?

De oldtimer regeling ‘25’ jaar, ook wel de oldtimerregeling genoemd, is een regeling die oorspronkelijk bedoeld was om eigenaren van klassieke auto’s te belonen door hen vrijstelling van wegenbelasting te geven. Maar zoals je wellicht weet, zijn de regels voor deze regeling in de loop der jaren meerdere keren aangepast.

Waarom zijn de regels veranderd?

De wijzigingen zijn voornamelijk doorgevoerd om misbruik te voorkomen. In het verleden werden oude diesel- en LPG-auto’s vaak als daily drivers gebruikt, waardoor de overheid inkomsten miste uit de wegenbelasting. Om dit tegen te gaan, zijn de regels aangescherpt.

Wat zijn de huidige regels?

Een auto van 25 jaar oud, is momenteel niet belastingvrij. Vanaf 40 jaar, hoef je geen wegenbelasting meer te betalen, volgens de huidige wetgeving. Dit betekent dat als jouw auto 25 jaar oud is, je nog 15 jaar moet wachten voordat deze volledig belastingvrij wordt. Maar geen zorgen, er zijn nog steeds enkele voordelen die je kunt benutten!

Voordelen voor auto’s van 25 jaar en ouder

Hoewel volledige vrijstelling pas bij 40 jaar komt, kunnen auto’s van 25 jaar en ouder in aanmerking komen voor een overgangsregeling. Deze regeling biedt een gereduceerd tarief voor de wegenbelasting, wat een aanzienlijk verschil kan maken in je jaarlijkse kosten.

Wat houdt de overgangsregeling in?

De overgangsregeling houdt in dat je slechts een kwart van het normale tarief voor de wegenbelasting betaalt. Dit geldt voor benzineauto’s die tussen de 25 en 40 jaar oud zijn. Diesel- en LPG-auto’s vallen helaas buiten deze regeling, vanwege de eerder genoemde misbruik in het verleden.

Hoe zit het met de APK?

Een ander belangrijk punt om in gedachten te houden is de APK-keuring. Voor auto’s van 25 jaar en ouder geldt een andere frequentie voor de keuring. Als je auto 30 jaar of ouder is, hoeft deze slechts eens in de twee jaar gekeurd te worden, in plaats van jaarlijks. Dit kan je niet alleen tijd, maar ook geld besparen.

Is het de moeite waard?

Je vraagt je misschien af of het de moeite waard is om een auto van 25 jaar oud te behouden, gezien de kosten die je nog steeds moet betalen. Het antwoord hangt af van jouw situatie. Als je een liefhebber bent van klassieke auto’s en geniet van het onderhoud en de rijervaring, dan kan het zeker de moeite waard zijn. Bovendien kunnen de waarde en het sentiment van zo’n auto door de jaren heen aanzienlijk toenemen.

Wat zijn de nadelen?

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het bezitten van een oudere auto. Onderdelen kunnen moeilijker te vinden zijn, en reparaties kunnen duurder uitvallen. Bovendien zijn oudere auto’s vaak minder zuinig en milieuvriendelijk dan moderne voertuigen.

Dus, ben jij een fan van oldtimer? Dan zijn er gelukkig nog wel wat voordelen tegenwoordig. Tip: Bekijk onze blog over oldtimer beurzen!