bidirectioneel laden
Elektrische auto

Bidirectioneel Laden: welke automerken bieden deze functie?

Steeds meer mensen vragen zich af: welke auto kan bidirectioneel laden? Met deze slimme en innovatieve optie gebruik je jouw elektrische auto als thuisbatterij, waardoor je energiekosten laag blijven. Terwijl de salderingsregeling waarschijnlijk op zijn einde loopt en zonnepaneleneigenaren minder vergoeding krijgen voor teruggeleverde energie, wordt bidirectioneel laden steeds aantrekkelijker.

Hier hebben we een overzicht gemaakt van de huidige stand van zaken per fabrikant. Als je specifiek geïnteresseerd bent in een bepaald elektrisch model en wilt weten of het geschikt is voor Vehicle-to-Grid (V2G) laden, raden we aan om de EV-database te raadplegen voor gedetailleerde informatie.

Nissan: Met modellen zoals de Nissan Leaf en Nissan EV200 kun je al terugleveren, dankzij het gebruik van de CHAdeMO-stekker. Echter, na 2025 zal Nissan waarschijnlijk overstappen naar de CCS-stekker om te voldoen aan de Europese standaard.

Mitsubishi: De Mitsubishi PHEV Outlander maakt ook gebruik van de CHAdeMO-stekker en kan terugleveren. Let op, de batterijcapaciteit is kleiner dan sommige andere modellen.

Cupra: De Cupra Born 77kWh wordt binnenkort gelanceerd met V2G-mogelijkheden, waardoor je bidirectioneel kunt laden.

Hyundai: De Hyundai Ioniq 5 ondersteunt V2L, waarmee je apparaten tot 3,6 kW kunt aansturen. Toekomstige modellen, zoals de Ioniq 7, worden ook voorbereid voor V2G.

Kia: Zowel de Kia EV6 als de nieuwe Kia e-Niro kunnen V2L toepassen. De Wallbox Quasar 2-laadpaal zal beschikbaar zijn voor deze modellen, maar pas in 2024 in Nederland.

Volvo: De Volvo EX90, met hardware voor bidirectioneel laden, wordt binnenkort gelanceerd in geselecteerde landen. De beschikbaarheid in Nederland is nog niet bekend.

Volkswagen: Volkswagen werkt aan V2G-functionaliteit en zal naar verwachting eind 2022 de ID.Buzz met V2G-mogelijkheden introduceren. Andere modellen kunnen V2G mogelijk maken via software-updates tegen een meerprijs.

Renault: Renault test V2G-technologie met aangepaste Renault Zoe-modellen en de Megane E-Tech is technisch voorbereid op V2G. Toekomstige modellen zullen V2G-toepassingen hebben.

Tesla: Hoewel Tesla nog niet officieel bidirectioneel laden heeft vrijgegeven, is het de bedoeling dat dit de komende twee jaar wordt uitgerold.

Ford: De Ford F-150 Lightning biedt V2G-mogelijkheden en er zijn V2G-projecten mee gestart in de Verenigde Staten. Ford biedt ook de Ford Charge Station Pro voor bidirectioneel laden.

Peugeot: Peugeot heeft in samenwerking met een energiebedrijf elektrische voertuigen getest die kunnen terugleveren.

BMW: BMW werkt aan bidirectioneel laden en heeft succesvolle testprojecten uitgevoerd. Samenwerking met E.ON zal slim thuis laden en bidirectioneel laden mogelijk maken.

Rivian: De Amerikaanse Rivian elektrische auto’s, R1T en R1S, kunnen bidirectioneel laden, maar hun beschikbaarheid in Nederland is nog niet bekend.

Conclusie

De technologie voor bidirectioneel laden groeit sterk, maar is praktisch gezien nog in de kinderschoenen. Fabrikanten van auto’s moeten ervoor zorgen dat zowel de laadpalen als de auto’s in goede staat zijn en dat de batterijen bestand zijn tegen frequent laden en ontladen. Het verplicht maken van bidirectioneel laden door de overheid kan deze ontwikkeling versnellen en de energie-infrastructuur verbeteren.

Bidirectioneel laden opent nieuwe mogelijkheden voor het efficiënt gebruik van energie en kan de toekomst van elektrische mobiliteit veranderen. Het is een boeiende ontwikkeling om in de gaten te houden, omdat het consumenten meer controle geeft over hun energieverbruik en kosten.