Waterstofauto’s: het naderende einde van een tijdperk?
De afbrokkelende belofte van waterstofauto’s
De toekomst van personenauto’s op waterstof lijkt steeds meer op losse schroeven te staan. Jarenlang werden waterstofauto’s gezien als de belofte voor een groene en duurzame toekomst in de autowereld, maar recente ontwikkelingen suggereren een andere richting. Grote namen zoals Toyota, die ooit pioniers waren op het gebied van waterstoftechnologie, verschuiven hun focus. Deze verschuiving wordt duidelijk als we kijken naar de beslissingen van Toyota, die nu meer neigt naar bestelauto’s, vrachtauto’s, en bussen, weg van de personenauto’s op waterstof.
De elektrische revolutie en waterstofauto’s
Wat heeft geleid tot deze verandering? De opkomst van volledig elektrische auto’s lijkt een cruciale rol te spelen. Deze auto’s hebben in recente jaren een aanzienlijke verbetering doorgemaakt wat betreft hun actieradius. Ter illustratie: de Toyota Mirai, een waterstofauto, kan maximaal 650 kilometer rijden, terwijl Toyota’s recent onthulde elektrische Lexus LF-ZC een verbazingwekkende reikwijdte van 1000 kilometer biedt op één lading. Met de verwachte introductie van solid state-batterijen na 2026, zal deze reikwijdte naar verwachting zelfs toenemen tot 1200 kilometer.
Het oplaadvraagstuk
Een ander kritiek punt in deze technologische race is de oplaadtijd. Waterstofauto’s hebben hier een voordeel met een tanktijd van slechts vijf minuten. Echter, de kloof verkleint, aangezien de nieuwste elektrische auto’s van Lexus en Toyota in slechts tien minuten tot 80 procent opgeladen kunnen worden.
Pogingen tot popularisering
Toyota heeft aanzienlijke inspanningen geleverd om waterstofauto’s populair te maken, inclusief een gratis tankservice in Nederland, maar deze inspanningen lijken niet voldoende. Met een beperkt aantal tankstations en hoge productiekosten blijft waterstofauto-technologie een uitdagende propositie. De Toyota Mirai, bijvoorbeeld, is nog steeds een kostbare optie, zelfs met subsidies.
Toekomst van waterstofauto’s in bedrijfsvoertuigen
Ondanks de dalende interesse in personenauto’s op waterstof, blijft er potentieel voor bedrijfsvoertuigen. Voor grote voertuigen, waar batterijpakketten niet praktisch zijn, kan waterstof een haalbare oplossing bieden voor CO2-neutrale langeafstandsreizen. Toyota, samen met andere fabrikanten, blijft daarom investeren in de ontwikkeling van waterstoftechnologie, met een focus op het verbeteren en goedkoper maken van brandstofcellen.