Autonieuws

Hybride rijden? Interessant of passant? 

Er zijn vele onduidelijkheden als het gaat om hybride rijden, dit roept vragen op. Over de meest gestelde vragen, onduidelijkheden en of hybride rijden nog wel interessant is. 

Over hybride rijden 

Een hybride is eigenlijk wat de benaming al doet denken. Een combinatie van rijden op benzine en elektriciteit. Hybride auto’s wisselen automatisch tussen de twee brandstofbronnen. Het doel van hybride voertuigen is om de efficiëntie te verhogen, het brandstofverbruik te verlagen en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen in vergelijking met conventionele voertuigen die alleen op fossiele brandstoffen rijden. 

De versies hybride auto’s 

  1. Parallelle hybrides: Bij deze voertuigen kunnen de interne verbrandingsmotor en de elektrische motor tegelijkertijd de aandrijfkracht leveren aan de wielen. Dit is de meest voorkomende soort hybride die te vinden is op de weg. 
  1. Seriehybrides: In deze configuratie drijft de verbrandingsmotor een generator aan die op zijn beurt de elektrische motor van stroom voorziet, die de wielen aandrijft. De interne verbrandingsmotor wordt niet direct gebruikt voor de aandrijving van het voertuig. 
  1. Plug-in hybrides (PHEV): Een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via een stopcontact of een laadpaal. Deze voertuigen werken vergelijkbaar met parallelle hybrides, maar hebben een grotere batterij. Dankzij deze functies leggen PHEV’s langere afstanden af, voordat ze over gaan op de verbrandingsmotor.  

Opladen tijdens het rijden 

Een voordeel aan de meeste hybride auto’s (ongeacht de variant) is dat ze kunnen laden tijdens het rijden. Dit opladen tijdens het rijden kan bijvoorbeeld door recuperatief remmen. Hierbij komt kinetische energie vrij tijdens het remmen, deze energie wordt gebruikt om de elektromotor te voeden. Mocht je een plug-in hybride hebben, dan heb je een aansluiting op de auto waar je een laadkabel in kunt pluggen. 

Is hybride rijden goedkoper? 

De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. Je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper. 

Gemiddeld betaal je voor 1 kWh bij een vast energiecontract € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Je bent dus relatief weinig kwijt voor een tankbeurt. 

Is een hybride nog interessant? 

Als je wil gaan voor een duurzame auto, of in ieder geval groener dan diesel- of benzinewagens, is een hybride absoluut het aanschaffen waard. De combinatie van een verbrandings- en elektromotor zorgt voor een groter rijbereik en een lager verbruik. Ook maakt de lagere CO2-uitstoot van een plug-in hybride het vandaag de dag nog fiscaal erg interessant voor bedrijven.