Tesla charger
Elektrische auto

Kosten Tesla Superchargen: Betalen of toch gratis?

Mocht je in het bezit zijn van een Tesla, is het fenomeen Superchargen iets waar je erg veel plezier aan beleeft. Snel je auto vol laden is altijd lekker. Alleen is er nog wel eens onduidelijkheid over het opladen van je Tesla met de Supercharger. Is dit gratis? Of betaal je ervoor? Aangezien deze regels niet hetzelfde zijn gebleven leggen we je bij deze uit hoe het momenteel zit met de regels.

Tesla superchargen kan gratis

Meestal is het bij de Superchargers van Tesla niet gratis, we gaan hier straks dieper op in. Het is natuurlijk interessanter om eerst te kijken wanneer het Superchargen van je Tesla gratis is. Zo kan je bij de aankoop van je Tesla afspreken dat je gratis mag Superchargen (aantal kWh kan je afstemmen). Wat ook het geval kan zijn is dat je deel hebt genomen aan een eerder referral-programma van Tesla. Je beschikt dan mogelijk over gratis Supercharging-tegoeden (Te zien in de Tesla app).

Verder kan je over 10.000 km gratis Supercharger tegoed hebben, mits je een Tesla hebt aangeschaft tussen 15 december 2022 en 12 januari 2023 (vervalt binnen 2 jaar en niet overdraagbaar).

Kosten laden bij Tesla Superchargers

Mocht je geen recht hebben op gratis Superchargen, dien je helaas toch wat te betalen voor deze functie. Hoeveel je precies betaald varieert per plek en land, maar om een indicatie te geven ben je rond de € 0,68 per kWh kwijt. Het is trouwens ook mogelijk om een abonnement te nemen voor € 12,99 per maand. Je bent dan tussen de € 0,34 en € 0,40 kwijt per kWh. Voor de echte kilometervreters een aantrekkelijk optie.

Een ding dat zeker is bij de Tesla-supercharger is dat je nooit meer betaald dan benzine. Tesla pretendeert dat je voor deze ‘controversiële’ brandstof altijd meer betaald.

Fair Use Policy van Tesla

Vanwege in het verleden drukke bezetting bij de Tesla Superchargers is er in 2017 door Tesla een Fair Use Policy regelgeving opgezet. Dit houdt in dat Tesla’s die voor commerciële doeleinden worden gebruikt, niet kunnen laden bij Superchargers. De reden hiervoor is onder andere misbruik van Taxi bedrijven die soms hun Tesla de hele nacht onbemand lieten laden bij zo’n Supercharger.

De lijst met commerciële Tesla gebruikers bevat het volgende:

  • Taxi’s;
  • Diensten als Uber of Lyft;
  • Bedrijfsmatig goederen transport;
  • Overheidsdiensten;
  • Enig ander commercieel doel.

Het tegengaan van laadpaalklevers

Iets wat ook tot irritatie leidt bij zowel Tesla als de Tesla bestuurders is het zogeheten ‘laadpaalkleven’. Gebruikers die hun Tesla nadat hij 100% is volgeladen niet verplaatsen (binnen 5 min) betalen 35 cent per minuut, ook wel een ‘idle fee’. De Superchargers zijn tenslotte bedoeld om naadloze, prettige road trips te maken. Tesla’s statement hierover is als volgt:

‘We begrijpen dat het frustrerend kan zijn om op een station aan te komen waar alle plaatsen worden ingenomen door Tesla’s die al zijn opgeladen. Om alle eigenaren een betere ervaring te kunnen bieden, introduceren we voor de gehele vloot een ‘idle-fee’ met als doel het verbeteren van de beschikbaarheid van onze Superchargers’.

Je hoeft trouwens niet steeds bij je Tesla te blijven om te weten wanneer die vol is geladen. Je krijgt namelijk twee pushberichten over de laad-status. Een keer als die bijna vol is en de tweede keer als die daadwerkelijk 100% is volgeladen. Je kan dus rustig een koffie drinken bij het tankstation. Het doel van Tesla is ook niet o meer te verdienen, maar om de klantervaring te verbeteren.