Toyota zet voor de toekomst in op waterstofautos
Waterstof, de toekomst als het gaat om brandstof voor voertuigen volgens velen. Er wordt nog niet vol ingezet op waterstofauto’s in de auto-industrie, maar Toyota ziet er wel degelijk toekomst in. Zo lanceerde Toyota de Mirai. In deze blog gaan we eens dieper in op waterstof en de Toyota Mirai.
De Toyota Mirai
Toyota heeft drie uitvoeringen van deze waterstofauto om uit te kiezen, de Mirai Dynamic (vanaf € 70.195,-), de Mirai Executive (vanaf € 73.695,-) en de Mirai Prestige (vanaf € 79.750,-). Voor nu zoomen we in op de Dynamic, met een actieradius van 650 km kom je erg ver, maar dat mag ook wel gezien het geringe aantal punten om te tanken met waterstof. Binnen 5 minuten heb je een volle tank, dus je hoeft niet lang te wachten.
De ambities van Toyota en waterstof
De Toyota Mirai verbetert de potentie van brandstofceltechnologie. Dit is slechts een onderdeel van Toyota’s visie in Europa, waar de Toyota Hydrogen Society inzet op een waterstofgedreven maatschappij. Dit geldt niet alleen voertuigen zoals de Mirai, maar ook voor bijvoorbeeld huishoudens verwarmd met waterstofenergie. Toyota streeft een naar wereldwijde bescherming van het milieu voor toekomstige generaties.
De toekomst van waterstof
Als het aan Toyota ligt is de toekomst van het autorijden zeker de toekomst. Ze zien ze voortdurende ontwikkelingen als het gaat om het waterstoftijdperk. Er is veel technologische vooruitgang, zo worden brandstofcellen langzaam maar zeker gemeengoed. Hoewel het netwerk van vulstations gering is, groeit het aantal wel snel.
De mythes van waterstof
Het voltanken duurt langer dan bij een benzineauto
Dit is onjuist, zo ben je 3-5 min bezig om je auto vol te tanken op waterstof.
Het maken van waterstof is duur en lastig
Waterstof produceren is erg eenvoudig, zo maak je het door uit water de moleculen waterstof en zuurstof van elkaar te splitsen. Door middel van elektriciteit wordt dit gedaan, wat goedkoop is.
Brandstofcellen zullen vanwege de prijs nooit op grote schaal doorbreken
Sinds 2007 zijn de prijzen van brandstofcellen al gehalveerd. Er wordt verwacht dat het aantal brandstofcellen dat in gebruik is, snel zal groeien.
Waterstof is onveilig
De tanks voor de opslag van waterstof in de Mirai bestaan uit carbonfiber en tot het uiterste getest. Tanks voor diesel en aardgas zijn even veilig als deze tanks. Waterstof tankstations zijn daarnaast veilig ontworpen en dienen te voldoen aan strenge normen.