De formule 1 vlaggen uitgelegd – dit beteken ze
Als je weleens Formule 1 hebt gekeken of een fanatiek fan bent, heb je ongetwijfeld tijdens de training, kwalificatie of de race een bepaalde zogenaamde vlag gezien die invloed heeft op het verloop van de race. Meestal gaat het om een gele of groene vlag, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het zal je misschien verbazen, maar in de Formule 1 worden maar liefst 10 verschillende vlaggen gebruikt. Sommige daarvan zul je ongetwijfeld vaker tegenkomen dan andere. Ook voor de doorgewinterde Formule 1-fan zijn niet alle vlaggen even bekend. Toch is het interessant om te begrijpen waar elke vlag voor staat. Wij gaan jou helpen om alle vlaggen te begrijpen, zodat jij volledig op de hoogte bent van wat er op de racebaan gebeurt
- Groene vlag
- Gele vlag
- Rode vlag
- Blauwe vlag
- Witte vlag
- Zwarte vlag
- Rood-gele vlag
- Zwarte vlag met een oranje stip
- Zwart-wit diagonale vlag
- Geblokte vlag
Formule 1 Vlaggen
De vlaggen in de Formule 1 zijn van cruciaal belang, niet alleen in de Formule 1 maar ook in de gehele autosport. In de Formule 1 worden de vlaggen gebruikt om te communiceren met de coureurs. De coureur kan vervolgens anticiperen op wat hem mogelijk te wachten staat. Bij een gevaarlijke situatie zal een marshall, een persoon die de vlag zwaait, de coureur waarschuwen. Hierdoor wordt een veiligere omgeving gecreëerd, zodat de kans op potentiële gevaren gereduceerd is.
De Betekenis van Formule 1 Vlaggen
Hieronder worden alle vlaggen die in de Formule 1 gebruikt kunnen worden toegelicht. Sommige vlaggen zijn misschien wat bekender dan de ander, maar toch is het interessant om alle vlaggen te herkennen.
Groene vlag
Deze vlag geeft aan dat de coureur geen gevaar meer hoeft te verwachten en dat de coureurs weer op volle snelheid mogen racen
Gele vlag
Als er een gele vlag wordt gezwaaid, moet de coureur rekening houden met mogelijk gevaar. Als coureur deze vlag zien, moeten ze hun snelheid verminderen en zijn ze verplicht om elkaar niet meer in te halen. bij een gele vlag wordt er onderscheid gemaakt in enkel- en dubbel geel. Bij een dubbele gele vlag is het gevaar aanzienlijk groot en moeten de coureurs echt behoedt worden van het gevaar dat ze tegen kunnen komen.
Rode vlag
Bij een rode vlag wordt de wedstrijd gestaakt en zijn de coureurs verplicht om richting de pitstraat te rijden. Het gevaar is dusdanig groot dat er tijdelijk niet verder geracet kan worden. Oorzaak hiervan kan een hevig ongeluk zijn, schade aan vangrail of een grote hoeveelheid brokstukken die verspreid liggen over de baan.
Blauwe vlag
Een vlag die in bijna elke race voorbij komt is de blauwe vlag. Deze vlag zal je voornamelijk richting het einde van de race zien. Wanneer een coureur een blauwe vlag ziet, betekent dit dat een snellere wagen nadert en ze verplicht zijn om ruimte te maken om ingehaald te worden. In de Formule 1 wordt de blauwe vlag getoond bij een coureur die op een rondje wordt gezet, ook wel bekend als ‘gelapt’ worden.
Witte vlag
Deze vlag waarschuwt de coureurs dat er een langzaam rijdend voertuig op de baan te vinden is. Een voorbeeld hiervan is een Formule 1 bolide die een mechanisch probleem heeft en niet meer op hoog tempo kan rijden. Maar het kan ook zijn dat er een afsleepwagen of ambulance op de baan is. Bij het tonen van deze vlag mogen de coureurs niet inhalen en moeten ze hun snelheid verminderen.
Zwarte vlag
Een vlag die zelden getoond wordt en ook echt foute boel betekent, is de zwarte vlag. Een zwarte vlag wordt getoond aan een coureur die zich niet aan de regels houdt. Als een coureur deze vlag getoond krijgt, betekent dat diskwalificatie. De coureur moet direct naar de pitstraat rijden en zich melden bij de wedstrijdleiding.
Rood-gele vlag
Met deze vlag wordt bedoeld dat er een verandering van grip is op het asfalt waarop de coureurs rijden. In veel voorkomende gevallen kan dat zijn door olie, water of ander soort vuil. Met deze vlag weet de coureur dat het aankomende gedeelte glad kan zijn, waardoor de coureur zijn snelheid kan aanpassen om de controle te behouden
Zwarte vlag met een oranje stip
In de autosport staat deze vlag ook bekend als de ‘meatball’ vlag. Met deze vlag wordt de coureur geïnformeerd over het feit dat er iets mis is met zijn bolide. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er een loshangend stuk aan de auto hangt dat potentieel er af kan vallen. Als de coureur deze vlag te zien krijgt, moet hij direct naar de pitstraat, zodat de monteurs het probleem kunnen inspecteren.
Zwart-wit diagonale vlag
Deze vlag wordt gebruikt als een waarschuwing voor een coureur wegens onsportief gedrag. Het is een signaal dat de coureur zich aan de rand van een officiële sanctie bevindt. Als het gedrag niet wordt aangepast, kunnen verdere maatregelen volgen, zoals tijdstraffen of diskwalificatie (de zwarte vlag). Het doel van deze vlag is om de coureur te waarschuwen zonder direct een zware straf op te leggen, in de hoop dat het gedrag onmiddellijk wordt aangepast.
Geblokte vlag
Deze vlag wordt enkel gewapend bij de finish en betekent dat er een einde is gekomen aan de sessie. Dit kan een einde aan de training, kwalificatie of race zijn. De coureur die als eerste deze vlag te zien krijgt, heeft de race gewonnen en mag op het hoogste treetje van het podium staan.
FAQ
Over het algemeen is dit bijna niet mogelijk in de huidige Formule 1. Naast dat de marshalls de vlaggen zwaaien die hen geïnstrueerd zijn door de wedstrijdleiding, zijn er ook digitale matrixborden die naast de racebaan dezelfde vlag tonen. Als de coureur die niet kan/wil zien, wordt er op het display van het stuur ook de vlag getoond. En als dit allemaal gemist wordt door de coureur, wat eigenlijk bijna niet meer kan, dan kan de race-engineer die in contact staat met de coureur hem informeren over wat er op de baan gebeurt.
Ook relevant om te weten zijn de begrippen safety car en virtual safety car, afgekort SC en VSC. Deze begrippen vallen niet onder de vlaggen, maar hebben wel invloed op de race. Een SC en VSC geven een neutralisatie van de race aan. Tijdens een safety car, die in bijna alle gevallen op de baan wordt geroepen door een ongeluk of stilstaand voertuig op een gevaarlijke plek, mag de coureur niet inhalen en dient het zijn snelheid te verminderen. De safety car vangt de coureurs op. De coureurs mogen deze auto niet inhalen totdat er weer een groene vlag wordt gezwaaid en de safety car de pitstraat is in gereden. De virtual safety car is eigenlijk hetzelfde, alleen komt er geen auto op de baan die de snelheid van de coureurs dicteert. Echter moeten de coureurs zich wel aan een zogenoemde delta houden. Een delta is een tijd die 30- tot 40% slomer is dan een normale ronde. De coureurs mogen niet sneller gaan dan hun delta, totdat de virtual safety car is verdwenen.
Het komt weleens voor dat de coureur een vlag bewust of onbewust negeert. Als dit gebeurt, komt het incident bij de wedstrijdleiding te liggen. Die bepaalt vervolgens wat voor straf hier aan verbonden is. Afhankelijk van de ernst van de situatie, kan dit een tijdstraf zijn die tijdens de race in de pits moet worden uitgevoerd, een tijdstraf die aan het einde van de race er bij wordt opgeteld, strafpunten op de racelicentie en als de coureur het heel bondig heeft gemaakt volgt er een diskwalificatie.
Marshalls ontvangen training en instructies over het gebruik van vlaggen en staan in directe communicatie met de raceleiding. Zij krijgen instructies over wanneer en welke vlaggen te zwaaien, gebaseerd op de situatie op de baan en de beslissingen van de raceleiding.
Ja, in veel gevallen kan het invoeren van bijvoorbeeld een SC of VSC invloed hebben op de race. Doordat er tijdens een SC of VSC niet op maximale snelheid gereden mag worden, kan het zeer gunstig zijn om van banden te wisselen. Het wisselen van banden kost minder tijd als de concurrentie niet op volle snelheid rijdt. Veel commentatoren in de Formule 1 beschrijven dit ook als een ‘gratis’ pitstop.