Autosport

Dodelijke Ongelukken formule 1: De 5 meest recente fatale crashes

De geschiedenis van de autosport kent vele mooie momenten, maar triest genoeg heeft de autosport ook veel diepe dalen gekend. Ernstige dodelijke ongelukken in de formule 1 zijn vaak voorgekomen en regelmatig was er voor de coureurs een dodelijke afloop. Maar wanneer waren de laatste 5 dodelijke crashes, waarbij er iemand om het leven kwam? En wie waren deze helden?

Elio De Angelis (15 mei 1986 – Circuit Paul Ricard)

Races: 109
Overwinningen: 2
Podiums: 9

Elio De Angelis overleed na een crash tijdens een testrit op het Circuit Paul Ricard. De Italiaan zijn Brabham BT55 vloog van de baan en vatte vlam nadat hij over de kop sloeg. De reddingsdiensten waren er helaas niet snel genoeg bij, wat bijdroeg aan de tragische afloop. De Angelis kon niet tijdig uit de auto worden gehaald en overleed aan rookvergiftiging.

Hij stond bekend als een zeer getalenteerde en muzikale persoon, die binnen de Formule 1-gemeenschap zeer geliefd was.

Roland Ratzenberger (30 april 1994 – Grand Prix San Marino)

Races

Roland Ratzenberger overleed tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van San Marino op het circuit van Imola. Een voorvleugel van zijn Simtek-Ford brak af, waardoor de Oostenrijker de controle over zijn auto verloor en met hoge snelheid tegen een onbeveiligde betonnen muur crashte.

Ratzenberger’s carrière in de Formule 1 was kort maar betekenisvol. Voor zijn tijd in de Formule 1 had hij succes in Japanse raceklassen en deelname aan de 24 uur van Le Mans.

Ayrton Senna (1 mei 1994 – Grand Prix San Marino)

Races: 161
Kampioenschappen: 3 (1988, 1990, 1991)
Overwinningen: 41
Podiums: 80

Ayrton Senna, wie kent hem niet, een van de meest geroemde coureurs in de geschiedenis van de Formule 1. De Braziliaan overleed na een crash tegen een betonnen muur in de Tamburello-bocht op het circuit van Imola. Bizar genoeg overleed een dag eerder Ratzenberger in dezelfde Grand Prix. Senna’s Williams FW16 liep van de baan af, waarschijnlijk door een stuurbreuk.

Zijn intense rivaliteit met Alain Prost is legendarisch, en hij wordt nog steeds gezien als een van de grootste coureurs aller tijden.

María de Villota (3 juli 2012 – Circuit Duxford Airfield)

María de Villota reed geen enkele F1 race, maar ze was testrijder voor het Marussia F1-team. De Spaanse had een crash tijdens een rechte-lijntest op het Duxford Airfield Circuit. Ze botste tegen een vrachtwagen aan die bij het team hoorde. Hoewel ze de crash overleefde, overleed ze een jaar later triest genoeg alsnog aan de gevolgen van de neurologische verwondingen.

Hoewel De Villota nooit deelnam aan een Formule 1-race, brak ze wel door als een van de weinige vrouwen in de hoogste klasse van autosport. Haar werk buiten de baan, vooral gericht op het promoten van vrouwen in de autosport, blijft van grote invloed.

Jules Bianchi (5 oktober 2014 – Grand Prix Japan 2014)

Races: 34

Het meest recente dodelijke ongeluk in de Formule 1, was in 2014 tijdens de Grand Prix in Japan. Jules Bianchi raakte ernstig gewond toen hij bij nat weer de controle over zijn Marussia verloor en tegen een bergingsvoertuig botste. Na een coma van 9 maanden overleed de Fransman aan zijn verwondingen.

Zijn talent en potentieel werden breed erkend in de Formule 1-gemeenschap, en velen geloofden dat hij op weg was naar een succesvolle carrière in de sport.

De levensreddende HALO

Er zijn totaal 50 coureurs om het leven gekomen tijdens een f1 ongeluk. Gelukkig zit de Formule 1 niet stil. Zo is in 2018 de ‘HALO’ geïntroduceerd om ongelukken in de formule 1 te voorkomen. Deze veiligheidsvoorziening heeft dan ook al enkele keren zware ongelukken of doden voorkomen. Zo heeft formule 1 coureur Romain Grosjean in zijn leven te danken aan deze innovatie, tijdens zijn ongeluk in 2020. De HALO blijkt tot dusver zeer effectief.