Elektrische auto
bijgewerkt op

Chinese elektrische auto’s: een opkomende kracht in Europa

Binnen de Europese auto-industrie wordt met argwaan gekeken naar de opmars van Chinese fabrikanten. Bijna 8 procent van de nieuw verkochte elektrische auto’s in Europa is inmiddels een Chinees merk. En dat is pas het begin, verwachten analisten.

De Chinese elektrische auto revolutie

In het tijdperk van de elektrische auto zien we een opvallende verschuiving in de wereldwijde auto-industrie, met China als grote speler. Terwijl China vroeger niet bekendstond om zijn indrukwekkende auto-industrie, heeft het nu zijn kans gegrepen. De sterke stijging van de welvaart heeft geleid tot een groter aantal autobezitters in China. Jaarlijks behalen zo’n 25 miljoen Chinezen sinds 2014 hun rijbewijs, en het totale aantal auto’s in het land heeft de grens van 320 miljoen bereikt.

Veel van deze nieuwe auto’s zijn elektrisch, met meer dan 20 procent van alle verkochte auto’s die op elektriciteit rijden. Om te vergelijken: In Europa is dat ongeveer 12%, terwijl dat in de Verenigde Staten slechts 7% is. Met bijna 60 procent van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen is China momenteel de grootste markt ter wereld. Deze ontwikkeling kan de Europese auto-industrie aanzienlijk beïnvloeden.

Chinese merken betreden Europa

China betreedt niet alleen de EV-markt in eigen land, maar ook over de grenzen. Chinese autofabrikanten zoals Aiways en NIO komen naar Europa en sluiten samenwerkingsverbanden met gevestigde autofabrikanten. Zo is het elektrische automerk Polestar afkomstig van Volvo, dat eigendom is van het Chinese Geely. Bovendien worden de elektrische modellen van Smart in China geproduceerd, en ook het oorspronkelijk Britse MG is nu in Chinese handen en richt zich volledig op de productie van elektrische auto’s.

Het marktaandeel van Chinese automerken in West-Europa groeit gestaag. Dit jaar zijn Chinese automerken goed voor 7,9 procent van alle nieuw verkochte elektrische personenauto’s. Hiermee produceren China nu al meer elektrische auto’s dan de twee andere grote Aziatische autolanden, Zuid-Korea en Japan, gezamenlijk.

Wat betekent dit voor Europa?

Moet de Europese auto-industrie zich zorgen maken over deze nieuwe Chinese concurrentie? Analisten verwachten dat Chinese fabrikanten uiteindelijk hun auto’s in Europa zullen produceren, waarschijnlijk vanaf 2025 wanneer de strengere Europese milieunorm Euro 7 van kracht wordt. Als gevolg hiervan stijgen de kosten van de productie van kleinere benzine- en dieselauto’s, wat een goede tijd is voor de introductie van goedkope kleine elektrische auto’s op de Europese markt.

De meningen binnen Europa over de Chinese opmars zijn verdeeld. Duitse automakers verkopen bijvoorbeeld veel auto’s in China en zijn terughoudend wat betreft handelsbelemmeringen. Echter, Chinese merken hebben een concurrentievoordeel door lagere loonkosten en een goed opgezette bevoorradingsketen voor EV’s. Dit betekent dat Chinese elektrische auto’s goedkoper op de markt kunnen worden gebracht, wat gunstig kan uitpakken voor de gemiddelde consument in Europa.

Samenvattend

De opkomst van Chinese elektrische auto’s is een trend die de Europese auto-industrie nauwlettend in de gaten houdt. Hoewel het nog even zal duren voordat Chinese EV’s dominant zijn in Europa, kan deze ontwikkeling de kaarten in de branche opnieuw schudden. Lagere prijzen voor elektrische auto’s en een grotere keuze voor consumenten kunnen positieve gevolgen hebben. Het is echter nog afwachten hoe de Europese auto-industrie zal reageren op deze groeiende Chinese concurrentie.