Autonieuws

LEASEAUTO VAN DE ZAAK? Let op nadelen!

Een auto van de zaak is een secundaire arbeidsvoorwaarde die niet alleen de mobiliteit van werknemers vergroot, maar ook tal van financiële en fiscale implicaties met zich meebrengt. Dit artikel zetten we de nadelen van een auto van de zaak voor je op een rijtje.

AUTO VAN DE ZAAK: DE KOSTEN

Hoewel je een auto van de zaak krijgt en het je veel kan besparen, betekent dat niet dat er voor jou helemaal geen kosten zijn. Denk alleen al aan privé gebruikt, hier komt bijtelling bij kijken. Daarnaast kan je werkgever je vragen om een maandelijkse eigen bijdrage. Het is belangrijk om de kosten en regels die voor eigen rekening zijn goed in kaart te hebben.

EIGEN BIJDRAGE AUTO VAN DE ZAAK

Als je wilt weten wat de invloed van een leaseauto op je salaris is, moet je ook nagaan of je een eigen bijdrage voor de auto van de zaak moet betalen. Je baas kan namelijk vragen om een extra bijdrage als je de auto ook privé wilt gebruiken. Meestal worden deze kosten automatisch ingehouden op je salaris. Om welk bedrag het precies gaat, hangt af van het type auto dat je least.

Je werkgever kan ook om een eigen bijdrage vragen als je het normleasebedrag overschrijdt. Dat wil zeggen dat de leaseauto die jij wilt, meer kost dan dat je werkgever wilt betalen voor een leaseauto. Is het normbedrag €400,- p/m en de auto die jij wilt €450,- p/m, betaal je die extra €50,- elke maand zelf.

Hoewel deze eigen bijdrage dus betekent dat er extra kosten bij zakelijk rijden komen kijken, is er niet alleen maar slecht nieuws. Je mag de eigen bijdrage voor een auto van de zaak namelijk aftrekken van je bijtelling. Scheelt toch weer.

BIJTELLING

De bijtelling is een belangrijke fiscale overweging voor leidinggevenden wanneer ze beslissen of ze een auto van de zaak aan hun werknemers willen verstrekken. Als een werknemer een auto van de zaak ook privé gebruikt, wordt dit beschouwd als een vorm van inkomen. De leidinggevende moet dan bijtelling toepassen op het belastbare inkomen van de werknemer, wat resulteert in extra inkomstenbelasting voor de werknemer. De leidinggevende moet de bijtelling berekenen en inhouden op het salaris van de werknemer.

Bij het berekenen van de bijtelling wordt het belastbaar inkomen opgeteld met de fiscale waarde van de auto van de zaak, wat een directe invloed kan hebben op de inkomstenbelasting die een werknemer verschuldigd is.

GEEN OPBOUW SCHADEVRIJE JAREN

Heb je geen eigen auto op jouw naam staan, dan bouw je (meestal) ook geen schadevrije jaren op. Dat is zonde, want schadevrije jaren zorgen voor een lagere premie. Heb jij jarenlang schadeloos gereden in een auto van de zaak en ga je over op een eigen auto? Fijn dat je schadevrij hebt gereden, maar dit is vaak lastig aan te tonen. Je kunt wel een werkgeversverklaring aanvragen (daarbij moet je de enige zijn geweest die in de auto heeft gereden), maar vaak accepteert een verzekeraar deze niet. En zelfs als de verzekeraar dit wel doet, neemt deze vaak maar een aantal schadevrije jaren over.

LOONSVERHOGING OF AUTO VAN DE ZAAK?

Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Zo bespaart dit de werkgever misschien wel meer dan bij het geven van een hoger brutoloon. Let ook op dat bedrijven een leaseauto niet als loon beschouwen, dit scheelt je wat vakantiegeld én pensioen. Ook voor het afsluiten van een hypotheek is loonsverhoging gunstiger dan een auto van de zaak.